Шта нам доноси буџет за 2019.?

DSC00181
Facebook

У оквиру редовне, петнаесте седнице Скупштине општине, одборници су са 25 гласа  „за“ и ниједним уздржаним или гласом против ( присутно је било 33 одборника) усвојило најважнији акт – Одлуку о буџету општине за 2019. годину. По свим констатацијама од стране стручне јавности, буџет „тежак“ 615 милиона динара је изузетно добро „скоцкан“ и требао би да одговори на све захтеве који се пред  њим појављују. Преносимо ( у интегралној верзији)  писано образложење за исти : 

                                             О Б Р А З Л О Ж Е ЊЕ

                                 

Правни основ за доношење  Одлуке о буџету  општине Кучево за 2019. године садржан је у  члану 32. Закона о локалној самоуправи , члану 43. Закона о буџетском систему и члану 19. Статута општине.

Основни економски параметри који су се користили за утврђивање предлога Одлуке о буџету за 2019.годину су реални раст ДП од 3,5% и инфлација од 2,4  %. На основу ових пројекција и Упутства за израду буџета локалне власти Министарства финансија од 08.11.2018.године урађен је нацрт буџета. Упутство je буџетским корисницима раније послато , у складу са роком  из буџетског календара,  на основу ког су израдили своје финансијске планове. Цео поступак доношења буџета је померен у односу на буџетски календар из разлога што је Министарство финансија померило рок за достављање смерница за припрему буџета.

Пројекција прихода заснива се  на оствареним приходима за период јануар-октобар 2018. године, процени остварења прихода до краја 2018. године и пројекцији економских параметара за 2019. годину.

Порез на зараде планира се у већем износу износу због  раста плата и минималне цене рада у 2019. години. Његово учешће у укупним приходима је 14, 3%. Годишњи износ трансфера планиран је у складу са Законом о буџету РС за 2018. годину  (58 %учешће у укупним приходима) тј. ненаменски трансфери од Републике су остали на нивоу 2018. године. Други порески приходи планирани су према остварењу и процени остварења за 2019. годину.

Порез на имовину се планира у већем износу за 2019. годину, због пораста броја објеката и непокретности по основу података из базе за озакоњења објеката. Накнада за заштиту животне средине се планира на нивоу од 2018. године, уз напомену да је иста смањена у 2018 години за 30%, али се планира боља наплата заосталих дуговања.  Остали локални приходи планирани су у складу са општинским одлукама и смерницама и параметрима из Упутства министарства финансија,узевши у обзир остварење из 2018. године, као и потраживања из ранијег периода.Сопствени и остали извори прихода планирани су у очекиваном износу и према остварењу из 2018 године.Новина је ове године да се не планирају сопствени приходи код Туристичке организације који се укидају изменама Закона о туризму.

Приходи буџета утврђени су у износу од 571.000.000,00, додатни приходи буџетских корисника утврђени су у износу од 44,000.000,00 односни укупни приходи и примања са пренетим средствима износе  износе 615.000.000,00 динара .Приходи буџета су утврђени на нивоу 2018. године по последњем ребалансу, али су остали приходи буџетских корисника повећани за 15,3 милиона у односу на 2018 а на име очекиваних донација за аплициране и одобрене пројекте у  2018 и 2019.години.Укупни приходи буџета су већи за 1,2 % у односу на 2018. годину.

Издаци буџета планирају се у складу са економским параметрима за 2019. годину, а на основу  предлога финансијских планова буџетских корисника и реалних потреба буџетских корисника. Текућа резерва планира се у износу од 3.000.000,00 динара односно 0,56 % од планираних прихода буџета. Стална буџетска резерва планира се у износу од 200.000,00 динара односно 0,04% од планираних прихода буџета.

Плате се планирају у складу са параметрима Министарства финансија, полазећи од исплаћених плата у  2018. години и максимално дозвољеног износа за плате у 2018. години уз  повећања основице за обрачун  плата за 7% . Средства се планирају у складу  са Одлуком о максималном броју запослених у 2017. години.  Средства по основу умањења у складу са одредбама Закона о привременом уређивању основица за обрачун и исплату плата и даље се планирају на конту 465-Остале дотације и трансфери  и уплаћују у Буџет РС у износу од 10% основице која је важила на дан доношења овог Закона.

  Последњим изменама Закона о буџетском систему забрана запошљавања се продужава до краја 2019. године. Изузетно, ново запошљавање је могуће само уз сагласност надлежног тела Владе, а на предлог министарства. У  члану 37. Одлуке о буџету за 2019. годину исказан је број запослених у складу са Законом о начину одређивања максималног броја запослених у јавном сектору ( Службени гласник РС, број 68/2015 и 81/2016) ,  и то:

  1. Запослени у органу локалне власти 5 изабрана лица, 3 постављена лица, 1 службеник на положају, 55,5  запослених на неодређено  време и 2 запослена на одређено време.
  2. Установе које се финансирају из буџета (осим предшколских установа)- Установе културе 2 именована лица,11 запослених на неодређено време, 1 запослени на одређено време
  3. Остали индиректни корисници – Туристичка организација општине Кучево 1 именовано лице, 5 запослених на неодређено време.
  4. Предшколска установа – 1 именовано лице, 41 запослени на неодређено и 5 на одређено време
  5. Месне заједнице , 2 запослена на неодређено време.

Остали расходи из групе 41 Расхода за запослене планирају се крајње рестриктвино и планирају се

само јубиларне награде за запослене који то право стичу у 2019. години.Учешће укупних расхода за запослене у укупним расходима буџета  за 2019. год. износи 19 %.

Расходи из групе 42 (Коришћење роба и услуга) планирају се на нивоу 2018. кориговано за инфлацију, пре свега код сталних трошкова (струја, комуналије, огрев…).Расходи  конта 425 текуће поправке и одржавање објеката и опреме планирају се узевши у обзир приоритете буџетских корисника. Учешће у укупним расходима групе 42  је 30 %.

Инвестиције су  повећане у односу на  инвестиције у 2018. години за 23 %. Учешће инвестиција у укупним расходима износи око 23,8%. У Плану капиталних издатака (табела 5) су исказане капитални издаци по корисницима и то планирани за 2019. годину и наредне 2 године.

У Табели 3 расходи су приказани у укупним износима по наменама, а у Табели 4 расходи су исказани према програмској класификацији са посебном рекапитулацијом програмског буџета са циљевима и индикаторима.У складу са тиме дефинисано је 17 Програма и 13 Пројеката.

Расходи директних корисника (Скупштина општине, Председник општине, Општинско веће, ) планирани су на нижем нивоу у односу на 2018. годину , према реалним потребама.Средства за Општинско јавно правобранилаштво планирана су на нивоу 2018. године.У разделу Скупштине општине се планирају средства за финансирање редовног рада политичких субјеката у складу са законом. У разделу Председника општине планирана су  средства за информисање путем јавног конкурса, на нивоу 2018 године, у складу са законском обавезом да се ова средства сваке године планирају .Општинском штабу за ванредне ситуације су повећана средства у односу на 2018. годину.У овом разделу је планирани пројекат Прекограничне сарадње Србија –Румунија –Ватрогасна опрема са нашим учешћем од 7.200.000,00.Расходи Програма 15 –Општинске управе планирани су на нивоу 2018. године.

Расходи Програма 1 Становање, урбанизам и просторно планирање који подразумева и трошкове просторног планирања и улагања у развој заједнице (домови културе по Месним заједницама,) су повећани у  2019. години.У оквиру овог програма су ЕУ ПРО пројекти „Измене и допуне ПДР Индустријске зоне и  пројекат Уређење земљишта за изградњу зграде за становање избеглих лица.

            Расходи програма 2 Комунална делатност који се тиче улагања у уличну расвету, одржавања хигијене и јавних зелених површина, управљање отпадом и водоснабдевање су планирани на нивоу 2018. године према реалним потребама. У оквиру Програма 2 је и Пројекат „Поуздано и сигурно водоснабдевање за становниптво Кучева” који планира изградњу потисног вода у Кучеву.Средства донација за овај пројекат износе 18.000.000,00.

Програм 3 Локални економски развој предвиђа  средства за израду пројектне документације ради подршке локалном развоју. Дотације Националној служби за запошљавање за спровођење мера активне политике запошљавања планирају се као и 2018. године у износу од 2.400.000,00 .У оквиру Програма 3 је пројекат Техничка документација за бизнис инкубатор Предузетнички центар“ у Кучеву који се тиче уређења зграде Комитета“.Средства донација за овај пројекат износе 2.455,000,00 динара,

Програм 5 Пољопривреда су планирана средства за подстицаје у пољопривреди који се реализују преко Буџетског фонда за развој пољопривреде и износе 6.090.000,00 динара.Од тога 2.500.000,00 се односе на реконструкцију зграде земљорадничке задруге у Нересници , а 3.590.000,00 је по Програму буџетског фонда. Овде се планира и реализација пројекта “Млади фармер “са учешћем у износу од 3.000.000,00. Средства донација у овом пројекту износе 19.460.000,00 динара.

Програм 6 Заштита животне средине су планирана средства која се реализују преко Буџетског фонда за заштиту животне средине у складу са Програмом на који сагласност даје надлежно Министарство. Планирана средства износе 6.400.000,00. У  оквиру програма  6 је и пројекат “Санације депонија” где је планирано наше учешће у износу од 600.000,00 динара.

Програм 7 су планирани расходи за текуће и капитално одржавање путева који укупно износе 102.527.000,00.У оквиру овог програма је Пројекат  –Програм за унапређење безбедности на путевима.

Код основних школа и код средње школе планирана су  средства према остварењу из 2018. године и у складу са реалним потребама.Средства за бесплатан превоз деце  у складу  са општинском Одлуком о утврђивању већег обима права у области финансијске подршке планирана су код свих основних школа. Код ОШ из Турије се планирају значајнија капитална улагања у 2019. години  и код ОШ из Раброва радови на пресвлачењу спортског терена.

Код расхода за предшколско образовање опредељена су средства у складу са потребама из финансијског плана. Издвајају се средства за пројектну документацију у износу од 1.400.000,00 динара.

Код  Програма 11 Социјална и дечија заштита  планирана су већа средства у односу на 2018. годину за реализацију програма преко Комесаријата за избеглице. Код Центра за социјални рад се издвајају  средства за једнократне помоћи и друга социјална давања  на нивоу 2018. године. И у 2019. години се планира  реализација пројекта Помоћ у кући за старија лица и то из буџета 1.500.000,00 динара док се не одобре средства по Уредби о социјалним трансферима.

Средства за Дом здравља се планирају у укупном износу од 11.400.000,00 динара.Средства за дотације НВО, спортским и верским организацијама се планирају у складу са Упутством министарства на нивоу 2018. године, као и расходи за субвенције( конто 451 и 454).

 Код расхода у области културе издвајају се средства на име програмских активности код Центра за културу. За организацију Хомољских мотива издвојено је 4.600.000,00 динара. Плате се планирају са повећањем од 7 %. Такође су издвојена посебно средства за реализацију пројеката Фестеф и Труба Мирослава Милета Матушића. КОд Библиотеке се плате запослених такође планирају са растом 7% у складу са Упуством. Код расхода ТОС-а планирани су трошкови инвестиција за наставак започетих радова на објектима. Расходи плата се планирају са повећањем од 7%.

Средства за месне заједнице су планирана на нивоу 2018. године.Детаљни распоред средстава по Месним заједницама приказује се у њиховим финансијским плановима на које сагласност даје Општинско веће, а према утврђеним приоритетима.

Новина у буџету за 2019. годину је Програм 17 Енергетска ефикасност и обновљиви извори енергије у оквиру кога је планирана реализација пројекта прекограничне сарадње Србија-Румунија за хидрогелошка истраживања са нашим учешћем у износу од 14.500.000,00 динара.

Расходи буџета утврђени су у износу од 571.000.000,00, додатни расходи буџетских корисника у износу од 44.000.000,00 , тако да укупни расходи износе 615.000.000,00 динара.Укупан фискални дефицит се планира у износу од 53.000.000,00 односно 9,9 % од текућих прихода.

У складу са Законом о буџетском систему расходи су, поред економске, организационе и функционалне класификације исказани и према програмској класификацији. Такође су обухваћени  сопствени и остали приходи корисника  по принципу бруто буџета. Конта су исказана у складу са Правилником о стандардном класификационом оквиру и контном плану за буџетски систем (“Сл. гласник РС”, број: 20/2007; 37/2007, 40/2010).

У складу са Законом о локалној самоуправи нацрт Одлуке о буџету за 2019. годину био је предмет разматрања на јавној расправи.Записник са јавне расправе се доставља у материјалу који прати Нацрт. Потребно је да Општинско веће узме у обзир предлоге изнете на јавној расправи пре утврђивања коначног предлога Одлуке о буџету за 2019. годину.

 Након усвајања Одлуке о буџету за 2019. годину , буџетски корисници су дужни да доставе своје годишње финансијске планове усаглашене са Одлуком о буџету за 2019. годину.

Loading