Одборници усвојили буџет за 2025. годину

skupstina
Facebook

На својој редовној 9. седници у овом сазиву, слободно се може рећи најзначајнијој, одборници Скупштине општине Кучево су у оквиру друге (од укупно шест тачака дневног реда)  усвојили буџет за наредну 2025. годину, који ће износити 717 милиона динара  (о буџету више је говорио председник општине Кучево Ненад Микић). Прва тачка се односила на  разматрање и усвајање Одлуке о изменама и допунама Одлуке о буџету за 2024. годину (тзв. ребаланс) којом су кориговане поједине ставке тако да ће укупни приходи и расходи за текућу годину износити 712 милиона динара. Усвојен је и Кадровски план Општинске управе за 2025. годину (прописи налажу да се нови ради увек уз изгласавање буџета), усвојена је и Одлука о изменама и допунама одлуке о бесплатном боравку деце у предшколским установама на територији ( промењен је сам назив Одлуке који сада гласи Одлука о финанирању боравка деце у предшколским установама на територији општине Кучево ) као и  Програм пословања Јавног комуналног предузећа „Кучево“ за 2025. годину.

У текстуалном Образложењу Одлуке о буџету општине Кучево за 2025. годину, између осталог стоји :

Основни економски параметри који су се користили за утврђивање Нацрта Одлуке о буџету за 2025.годину су реални раст ДП 4,2 % и инфлација од 3,5 % , тј. планирани номинални раст  ДП износи 7,5%.На основу ових пројекција и Упутства за израду буџета локалне власти Министарства финансија, урађен је нацрт буџета. Упутство je буџетским корисницима послато у складу са роком из буџетског календара,  на основу ког су израдили своје финансијске планове.

Пројекција прихода заснива се  на оствареним приходима за период јануар- септембар 2024. године и пројекцији економских параметара за 2024. годину.  Порез на зараде планира се у већем износу због раста плата и минималне цене рада у 2025 . години . Његово учешће у укупним приходима је 27,4.0%. Годишњи износ трансфера планиран је у складу са Законом о буџету РС за 2024. годину  (39,7  % учешће у укупним приходима) тј. ненаменски трансфери од Републике су остали на нивоу 2024. године и према остварењу . Други порески приходи планирани су према остварењу и процени остварења за 2025. годину.

Порез на имовину се планира на нивоу 2024. године, уз промене просечних цена непокретности на територији општине Кучево, а на основу промета некретнина и пројектованог номиналног раста, узевши у обзир заостала дуговања пореских обвезника. Накнада за заштиту животне средине се планира према заосталим дуговањима и процени  остварења за 2025. годину.  Остали локални приходи планирани су у складу са променама општинских одлука и смерницама и параметрима из Упутства министарства финансија,узевши у обзир остварење из 2024. године, као и потраживања из ранијег периода.

Сопствени и остали извори прихода планирани су у очекиваном износу и према остварењу из 2024. године. Примања од продаје нефинансијске  имовине нису планирана , јер за иста у овом тренутку немамо закључене уговоре у којима би било утврђено да је рок остварења истих у 2025. години, а све у складу са изменом Упутства Министарства финансија.

Приходи буџета утврђени су у износу од 677.947.000.00,  додатни приходи буџетских корисника  са пренетим средствима из претходне године(пре свега су неутрошена  средства од дугорочног кредита) износе 39.053.000,00 односно укупни приходи и примања износе  717.000.000,00 динара.Укупни приходи су планирани са повећањем од 0,7% у односу на ребаланс 2024. године, јер се у 2025. , за сада, не планирају  примања од продаје нефинансијске имовине.

Издаци буџета планирају се у складу са економским параметрима за 2025. годину, а на основу  предлога финансијских планова буџетских корисника и реалних потреба буџетских корисника. Текућа резерва планира се у износу од 7.000.000,00 динара односно 1,02 % од  укупно планираних прихода и примања буџета. Стална буџетска резерва планира се у износу од 200.000,00 динара односно 0,03 % од планираних прихода буџета. 

Плате се планирају у складу са параметрима Министарства финансија, полазећи од планираних плата у 2024. години, и с повећањем од 11 % за предшколско образовање и 8% за све остале кориснике буџета, почев од плате за јануар 2025. године.

  Овом Одлуком планиране су зараде за запослене  и то: 

  1. Запослени у органу локалне власти 3 изабрана лица, 1 постављено лице,  2 службеникa на положају, 61  запослених на неодређено  време и 2 запослена на одређено време.
  2. Установе које се финансирају из буџета (осим предшколских установа)- Установе културе 2 именована лица,11 запослених на неодређено време, 
  3. Остали индиректни корисници – Туристичка организација општине Кучево 1 именовано лице, 9 запослених на неодређено време, 1 на одређено време.
  4. Предшколска установа – 1 именовано лице, 36 запослени на неодређено и 9 на одређено време 
  5. Месне заједнице , 2 запослена на неодређено време.

     Остали расходи из групе 41 Расхода за запослене планирају се крајње рестриктвино и планирају се само јубиларне награде за запослене који то право стичу у 2025. години.Учешће укупних расхода за запослене у укупним расходима буџета  за 2025. год. износи 27,5% .

Расходи из групе 42 (Коришћење роба и услуга) планирају се на нивоу остварења у 2024. год. кориговано за инфлацију, пре свега код сталних трошкова (струја, комуналије, огрев…).Расходи конта 425 текуће поправке и одржавање објеката и опреме планирају се узевши у обзир приоритете буџетских корисника. Учешће у укупним расходима групе 42 је 34,7 %.

Инвестиције су на планиране у складу са могућностима буџета за 2025. Учешће основних средстава у укупним расходима износи око 11,3%. У Плану капиталних издатака (табела 5) су исказани капитални издаци по корисницима и то планирани за 2025. годину и наредне 2 године.

У Табели 3 расходи су приказани у укупним износима по наменама, а у Табели 4 расходи су исказани према програмској класификацији. У складу са тиме дефинисано је 17 Програма и 13  пројеката.

Расходи директних корисника (Скупштина општине, Председник општине, Општинско веће, Општинског јавног правобранилаштва, Општинске управе ) планирани су на нивоу 2024. године –последњи ребаланс, у складу са  реалним потребама, осим средстава за зараде која су планирана према Упутству Министарства финансија. У разделу Скупштине општине се планирају средства за финансирање редовног рада политичких субјеката у складу са законом .  У разделу Председника општине планирана су  средства за информисање путем јавног конкурса у складу са законском обавезом да се ова средства сваке године планирају .Општинском штабу за ванредне ситуације су планирана средства на име опремања јединице цивилне заштите у складу за законском обавезом за исто.

Расходи Програма 1 Становање, урбанизам и просторно планирање који подразумева и трошкове просторног планирања и улагања у развој заједнице  су повећани у  2025. години.   Издваја се  Стамбена подршка грађанима у износу од 11.300.000,00,  Пројекат –Уређење пешачке стазе на десној обали Пека у износу од 2.800.000,00 динара и наставак израде пројектно техничке документације за Спортско рекреативни центар.

  Расходи програма 2 Комунална делатност који се тиче улагања у уличну расвету, одржавања хигијене и јавних зелених површина, управљање отпадом и водоснабдевање су на нивоу 2024. године.

Програм 5 Пољопривреда су планирана средства за подстицаје у пољопривреди који се реализују преко Буџетског фонда за развој пољопривреде , повећана у односу на 2024. годину и износе 7.350.000,00 динара.

Програм 6 Заштита животне средине су планирана средства која се реализују преко Буџетског фонда за заштиту животне средине у складу са Програмом на који сагласност даје надлежно Министарство.У оквиру овог програма је и наставак пројекта “Чиста Србија“. 

Програм 7 су планирани расходи за текуће и капитално одржавање путева, као и регулисање јавног градског превоза,  који су на вишем нивоу у односу на 2024. годину због увођења услуге јавног градског и приградског превоза путем ЈПП, и преношења средстава од дугорочног кредита из 2024. године на реализацију капиталних издатака -новог асфалтирања у 2025. години.

 Код основних школа и средње школе планирана су  средства према остварењу из 2024. године и у складу са реалним потребама. Код школе у Волуји планирана су средства за капитално одржавање објекта школе. Код Средње школе издваја се пројекат Ученичког парламента –Надстрешница у дворишту Средње школе и Кутак пријатељства и Зелено двориште, набавка опреме , пре свега,   за новоуведени смер шумарски техничар, као и пројектно техничка документација за изградњу Дома за ученике.

Код расхода за предшколско образовање опредељена су средства у складу са реалним потребама из финансијског плана и знатно су повећана у односу на 2024. годину.

Код  Програма 11 Социјална и дечија заштита  планирана су средства на истом нивоу у 2025. години. Код Центра за социјални рад се издвајају  средства за једнократне помоћи и друга социјална давања, као и услуге по уговору за потребе ангажовања особља у установи .  И у 2024. години се планира  реализација пројекта “Помоћ у кући за старија лица”  и “Лични пратилац детета ”.

Средства за Дом здравља се планирају  на  нивоу   2024. године у делу текућих расхода. Истиче се реновирање сеоских амбуланти које се планира за 2025. годину и набавка опреме за Дом здравља.

Средства за дотације НВО, спортским и верским организацијама су  на нижем  нивоу у 2025. години.

  Код расхода у области културе издвајају се средства на име програмских активности код Центра за културу. За организацију Хомољских мотива планирано је 9.000.000,00 динара. Такође су издвојена средства за реализацију пројеката “Фестивал аматерских позоришта”, “Великани Кучева” и Градска галерија.  Планирана средства код Библиотеке су на нивоу 2024. године. Укупна средства за културу су смањена у односу на 2024. годину .Пројекти у култури   који се реализују у 2025. години су „Ритам Европе-Србија у ритму Европе“ и “Михољски сусрети села 2025”.

Код расхода ТОС-а планирани су повећани расходи за промоцију туристичке понуде и средства су на вишем нивоу од  2024. године.

Средства за месне заједнице су планирана на нивоу  2024. године. Детаљни распоред средстава по Месним заједницама приказује се у њиховим финансијским плановима на које сагласност даје Општинско веће, а према утврђеним приоритетима.

Расходи програма 17 Енергетска ефикасност су планирани на  нивоу  2024. године.

Расходи буџета утврђени су у износу од 717.000.000,00 и усаглашени са приходном страном.

Loading