Зимске гуме обавезне од 1. новембра ако има снега, леда или поледице на путу

zimske-gume
Facebook

Агенција за безбедност саобраћаја (АБС) подсетила је возаче на законску обавезу – возило на сва четири точка мора да има постављене зимске гуме од 1. новембра до 1. априла, уколико су на коловозу снег, лед или поледица.
Уколико на путу нема снега, леда или поледице, зимске гуме нису обавезне, а препорука за возаче је да благовремено припреме возило за такве временске услове, наводи се у саопштењу АБС.

Дубина газећег слоја, односно шаре на гумама мора бити минимум 4 мм, али је препорука да возачи замене гуме и пре него што до тога дође. Пнеуматике старије од пет година потребно је детаљно контролисати једном годишње, односно најбоље је приликом редовне промене са летњих на зимске гуме и обрнуто.

Колико је важна употреба зимских пнеуматика говори и то да се прошле године у зимском периоду када важи законска обавеза догодило 189 саобраћајних незгода у којима је евидентирано да је возило имало летње пнеуматике, упозорили су из АБС. Поред зимских пнеуматика, у наведеном календарском периоду, ван насељених места, обавезно је у пртљажнику имати ланце или друга средства за повећање приањања на коловозу, подсећају из АБС.

Када је снег на коловозу, ланци се монтирају на погонске точкове и то на оним деоницама где је означена обавезна употреба – обично је то на прилазима планинским туристичким центрима, на мостовима и успонима где је могућа честа појава леда. У насељеним местима, возила не морају бити опремљена ланцима. У зимској опреми аутобуса и теретних возила обавезна је још и лопата.

Разлика између летњих и зимских пнеуматика је значајна и оправдано постоји таква подела. Летње гуме су таквог састава да су отпорније на високим температурама, док су зимске од материјала који је отпорнији на ниским температурама.

На температури испод 7, летње гуме губе своју најважнију карактеристику – добро приањање. Њихов зауставни пут приликом кочења је и до два пута дужи од уобичајеног трага који остављају зимски пнеуматици. Разлика између летњих и зимских пнеуматика је и у дубини шаре. Већа дубина шара (канала) на зимским гумама главни је разлог што чак и најјефтинији зимски пнеуматици имају четири пута боље пријањање него летњи. Шаре зимских гума су тако обликоване да спречавају задржавање снега.

Из АБС додају да су зимске гуме боље су за употребу чак и када су коловози суви, ако су температуре ниже од 7 степени, а конструкција металног костура зимских гума тврђа је и отпорнија на механичке ударе.

Према Закону о безбедности саобраћаја на путевима, возач је дужан да у саобраћају на путу поседује зимску опрему и користи је на прописан начин, у супротном предвиђена је новчана казна.

 

Loading