Od 1. januara 2024. godine u našoj zemlji biće zabranjen uvoz polovnih automobila Euro 3 i Euro 4 standarda, pišu polovni automobili.I ne samo to, već ćemo, kako je nedavno najavila Vlada Republike Srbije od početka 2025. godine moći da uvozimo samo polovnjake proizvedene posle 2014. godine, odnosno sa standardom Euro 6. Država takođe namerava da od 2025. uvede program subvencija za vlasnike starijih automobila sa dizel motorima kako bi se i na taj način smanjilo zagađenje.Nekoliko godina unazad, u više navrata smo slušali najave da će se pooštriti kriterijum za uvoz polovnih vozila, odnosno da će se zabraniti uvoz automobila sa emisionim standardom Euro 3. Međutim, iz raznoraznih razloga, ova odluka se odlagala, a naravno nije ni teško pretpostaviti kako bi se zabrana uvoza jefitnih polovnjaka odrazila na džep prosečnog srpskog vozača.
Ipak, „Programom za zaštitu vazduha od 2022. do 2030.“ koji je sredinom decembra prošle godine usvojila Vlada i koji je objavljen u Službenom glasniku, Srbija je dobila obavezujući dokument za čiju primenu je namenjeno čak 2.6 milijardi evra.
Od tog novca 102 miliona je namenjeno za „podmlađivanje“ voznog parka, odnosno povlačenja iz saobraćaja najvećih zagađivača. Zato je i doneta odluka da se odmah od početka naredne godine preskoče dva stepenika i da se od tad pređe na Euro 5 normu. Cilj je, kako se najavljuje, da do 2025. godine na ovaj način bude zbrinuto više od 122.000 polovnih vozila. Ko će imati pravo na subvenciju?
Pravo na podsticaj za kupovinu „mlađih“ polovnjaka, ali isključivo onih koji ispunjavaju Euro 6 standard, imaće vlasnici starih putničkih, lakih teretnih i teretnih vozila sa dizel agregatima i standardima Euro 1, Euro 2 i Euro 3. U pitanju su vozila proizvedena od 1993. pa do 2005. godine.
Podsetimo, naša godišnja analiza pokazala da je 80% polovnih vozila koji su prošle godine uvezeni u Srbiju starije od 10 godina. Takođe, prema podacima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture od 2015. do 2022. u Srbiju je uvezeno 1.255.000, vozila, od čega oko 350.000 sa motorima euro 3.
Za vozače su predviđeni podsticaji koji će iznositi:
- 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila
- 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila (kamioni čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 12 tona)
- 2.900 evra za kupovinu autobusa
Kako će izgledati proces?
Kako je najavljeno, Agencija za bezbednost saobraćaja će sprovoditi proceduru zamene uz podršku Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Ideja je da se postupak maksimalno olakša i pojednostavi.
Vlasnik vozila koje ispunjava uslov za subvenciju prvo će predavati svoj automobil u neki od ovlašćenih centara za reciklažu, dok će im prodavac automobila umanjiti cenu vozila za iznos subvencije. Kako sada stvari stoje, podaci o izvršenoj reciklaži kao dokaz za podsticaj čuvaće se u posebnom softveru, a cela oblast, kako najavaljuju u resornom ministarstvu biće dodatno utvrđena posebnim pravilnicima koji su u pripremi. Kako je u okruženju?
Podsetimo, Srbija je jedina zemlja u okruženju u kojoj je i dalje dozvoljen uvoz polovnjaka sa Euro 3 standardom. U Crnoj Gori, BiH, Albaniji i Makedoniji primenjuju se Euro 5 norme, dok se u Hrvatskoj i Sloveniji, koje su punopravne članice Evropske unije vozila dodatno oporezuju po stepenu zagađenja.
izvor: B92