АБС: Апел возачима да током вожње не користе мобилни телефон и поштују прописе

res_371308_1
Facebook

Агенција за безбедност саобраћаја (АБС) апеловала је данас на све возаче да не користе мобилни телефон током вожње и да поштују саобраћајне прописе. Свако ометање пажње возача може бити веома опасно, јер сваки вид ометања може довести до угрожавања учесника у саобраћају, па чак и до саобраћајне незгоде са тешким последицама, а посебно коришћење мобилног телефона, истиче Агенција за безбедност саобраћаја. До непажње долази због неке активности, неког догађаја у току вожње или је може изазвати неки објекат у или ван возила.

Возачу може нешто ометати вид, као што су уређаји у возилу или објекти поред пута (визуелна дистракција), затим звук, што утиче на возачев слух (аудио дистракција) и то је најчешће музика. Како наводи Агенција за безбедност саобраћаја, најчешће до непажње долази коришћењем мобилног телефона, чија је употреба током вожње законом забрањена уколико се не користе тзв. хандс-фрее варијанте телефона, где возач не мора да држи телефон у руци.

Указује се да при брзини од 50 километара на сат возило за само две секунде пређе око 28 метара и да ће, узимајући у обзир да је барем две секунде потребно да се на екрану телефона види пошиљалац поруке или позивалац, возач скоро „на слепо” прећи око 28 метара.

На основу истраживања које се спроводи у 39 држава широм света, у Србији је 36,9 одсто возача пријавило да је макар једном користило мобилни телефон из руке за разговор, а 25,5 процената је пријавило да су користили телефон за писање порука и прегледање садржаја на друштвеним мрежама. На основу самопријављеног понашања учесника у саобраћају, може се закључити да је трећина возача користила мобилни у току вожње за разговор, а четвртина за писање порука или друштвене мреже.

Агенција наглашава да телефонски разговор знатно успорава реакције возача, па је време реакције током разговора дуже, посебно приликом бирања телефонског броја. Возачи током телефонског разговора касније почињу да коче, а коче и интензивније него уобичајено и теже одржавају правац и путању кретања ако у току вожње користе мобилни телефон. Телефонирање има негативан утицај и на наизменично пропуштање возила и скретање улево, посебно када је коловоз клизав.

Такође, мобилни телефон утиче и на свест о саобраћајном окружењу и на возачеве мисли. Коришћење мобилног телефона захтева одређени ментални напор, што за последицу има смањење пажње, па самим тим возачи лакше превиде неке елементе, нарочито детаље који се налазе на периферији видног поља. Приликом коришћења мобилног телефона у току вожње возачи чешће доносе ризичне одлуке – прихватљивија су краћа одстојања и ређе прилагођавају брзину.

Примећено је да возачи који често користе мобилни телефон у вожњи ређе користе сигурносни појас и да су склонији другим врстама ризичних понашања као што је чешће прекорачење ограничења брзине. Закон о безбедности саобраћаја недвосмислено каже да возач не сме да користи телефон или друге уређаје за комуникацију ако нема или не користи опрему која омогућава телефонирање без ангажовања руку за време вожње, указује Агенција за безбедност саобраћаја и додаје да је новчана казна за поменути прекршај 10.000 динара, преноси Танјуг.

Loading